Меню
Новини
Як в домашніх умовах виховати обдаровану дитину.

/Files/images/psiholog/дети читают.jpg

Як виховати обдаровану дитину вдома?

Як же створити умови для повноцінного розвитку дитини у себе дома? Сім'ї живуть в різних квартирних умовах і тому мають різну нагоду для організації дитячого куточка в квартирі. Добре, якщо є окрема дитяча. А якщо ні? Як же створити в сім'ї розвиваюче середовище, тобто таку обстановку, в якій би дитина активніше і швидше пізнавала навколишній світ у всій його взаємодії і лише при невеликому непрямому керівництві дорослих?
Цілком природно, що дитина повинна освоювати весь простір квартири, іншими словами, діяти, грати і у ванній кімнаті, і в передпокої, і на кухні. Але у нього повинен бути і свій простір, обладнаний з урахуванням його психофізіологічних особливостей і можливостей.
1. «Нумо, дзеркальце, скажи....
Дуже важливо організувати дитяче дзеркало, краще трельяж. Важливо тому, що, як затверджують психологи, люди люблять своє власне віддзеркалення, а діти дошкільного віку особливо. І ми радимо надати їм таку можливість. А з допомогою трельяжа дитина може і повинна побачити себе збоку, тобто в профіль. Це, якщо хочете, свого роду адаптація зовнішнього вигляду до самому себе, що надзвичайно важливе (жити в ладу з самим собою). На поличці поряд добре б помістити маленьке дзеркальце з ручкою. Це допоможе малюку бачити себе ззаду. Крім того, на поличці ми рекомендуємо розташувати гребінці і набір дитячої косметики. В даному випадку набір гребінців і косметики визначається статтю дитини. В ідеалі дане дзеркало поміщається в передпокої: йдучи з квартири, дитина вчиться привести себе в порядок і, навпаки, повернувшись з прогулянки, дошкільник оглядає себе знов і міняє, у разі потреби, що-небудь в своїй зовнішності. Тут же в передпокої поміщається на взуттєвій полиці щітка і ложка для взуття. За наявності таких умов у дитини, поза сумнівом почне формуватися культура свого зовнішнього вигляду, працьовитість, самообслуговування, самостійність.
2. «Міні картинна галерея».
Як важливо привчити око дитини до живопису, графіки, скульптури. Зараз можна придбати окремі або в наборі ілюстрації і залучити до цього дошкільника. Якщо ви відгукнетеся на цей почин, рекомендуємо в певній системі подавати даний матеріал:
- твори одного або різних авторів;
- орнаментальний живопис і т.д.
Причому подавати матеріал слід ненав'язливо, до місця, наприклад. Наступила рання весна. Добре б порівняти з картиною відомого художника, а потім спробувати самім намалювати свою картину і розмістити її поруч з великими авторами.
3. Мішечок добрих справ».
Ідея була подана видатним педагогом Ш.А. Амонашвілі. Це повинен бути звичайний, але симпатичний, яскравий з аплікацією або вишивкою мішечок. І поряд вашу коробочку з наявністю дрібних предметів: камінчиків, черепашок... За кожну зроблену добру справу в мішечок поміщаєте дрібний предмет. Підсумки любовно підводяться у суботу або неділю. Головне в даному випадку - уміти керувати цим процесом, не використовувати мішечок як засіб поведінки дитини напоказ. А добрих справ дошкільник може зробити цілу множину: поділитися красивою цукеркою, допомогти бабусі, мамі, пошкодувати котеня і т.д. Головніше - вчасно помітити, підтримати, похвалити, поцілувати дитину, потиснути їй руку у суботу, коли ви разом підрахуєте, що в мішечку у вашої дитини цілих 6 камінчиків.
4. «Дитяча лабораторія - це серйозно».
Дитина сама по собі дослідник. Дуже часто вона ламає іграшку, роздягає ляльку, намагаючись досліджувати предмет, що потрапило до її рук. І майже завжди одержує зауваження від дорослих, яке, як правило, залишається без позитивних наслідків. Оскільки через час дитина знову досліджуватиме. І це явище треба всіляко підтримувати. Простіше і корисніше створити елементарну дитячу лабораторію, тобто зібрати в скриньці або на спеціальній поличці потрібні для дитячого дослідження предмети: магніти, вже не працюючі телефони, біноклі, збільшувальні стекла, мікрофони, диктофони, термометри, мікроваги, мікрокалькулятори, компаси (а може бути, татусі ще що-небудь додадуть, виходячи з інтересів своєї дитини). Організовуючи цю лабораторію, потрібно у обов'язковому порядку поступово вводити нові предмети і показувати способи дії, тобто для чого потрібно, де і як використовується. Вводити предмети рекомендується поодинці, через 2 і більше тижнів.
5. «Столяруємо або вишиваємо».
У залежності - від статі дитини в квартирі відводиться куточок майбутньої майстрині або куточок умілих чоловічих рук.
6. «Шафа знахідок».
У цю шафу дитина-дошкільник, а краще, якщо це робитимуть всі члени сім'ї, приносить все незвичайне, що знаходиться в навколишньому світі і природі і може бути цікавим для опису, порівняння, виховання спостережливості. Це може бути корч, красивий листочок, фантик, камінчик. Розмови навколо знахідок можуть повестися цього ж дня, а можуть бути по взаємній згоді відкладені до вихідних днів. Важливо тільки для підтримки інтересу дати дітям план-задачу, наприклад:
- Чим тобі подобається цей камінчик?
- На що (або кого) він схожий?
- Давайте разом придумаємо чарівну історію цього камінчика.
- І, звичайно, постараємося його цікаво назвати.
- У кого буде найцікавіша назва, одержує заохочення (2 поцілунки, цукерку, нову книжку, нову знахідку або багато що інше).
7. «Куточок ребусів, шарад, головоломок, книг».
Чи хочемо ми розумну дитину - на це питання всі відповідять позитивно. Підготуйте безліч книг, а їх зараз множина, де є розвиваючі ігри, цікаві казки. Їх потрібно обов'язково підбирати відповідно вікау вшої дитини. З їх допомогою ваші вечори і вихідні дні пройдуть цікавіше.
8. «Мій родовід, або стрічка мого життя».
Ми вже відзначали вище, що дітям подобається своє власне відображення. Значить, на вигляді, в дитячій (при її наявності) добре б на підставку мати змінні власні фотографії. Ще краще - коли дитина постійно може побачити перед собою сімейну фотографію (тато, мама, я). Хай мама завжди поряд і тато вечорами. Але ж тут, наодинці з фотографією відкриваються можливості спілкування з батьками - ще раз посміхнутися їм, в той же час граючи, подивитися на всіх разом із сторони - як це чудово? Але ще краще, коли рядом фотографії всього нашого родоводу. Як раніше бувало - на видному місці, в центрі кімнати, була зроблена так звана сімейна фотографія - прабабусь, дідусів і т.д. Мимовільно формувалося шанування до рідні. Зараз на видному місці стінки - модні картини. І це зовсім не в засудження. Просто дуже важливо знайти скромне, але достатнє місце і сімейним фотографіям, хай в альбомі, але під рукою, а краще у відкритому видному місці. Для того, щоб не заростала стежка до наших предків, для того, щоб дитина, хай в самому елементарному, первинному варіанті взнавала витоки своєї стрічки життя. Адже головне для нього в цьому питанні - як батьки відносяться до своїх батьків, до свого коріння, до свого родоводу.
9. «Важливість дитячих плічок».
Де зберігати дитячий одяг на кожен день? Все зберігається в шафі, а то, що носиться сьогодні, - на стільцях. Добре, коли дитина має свій стільчик і вішає весь одяг туди. Але кращий варіант - придбати дитячі плічки. Кількість таких плічок погодиться з кількістю, одягу. Це виховує зовнішню культуру поведінки, ощадливість і акуратність - далеко не останні етичні якості, потрібні кожній людині.
10. «Альбоми по інтересах».
Які інтереси нашої дитини? Ми пропонуємо йти шляхом проб і помилок в тих випадках, коли немає у дитини до 4 - 5 років явно виражених позитивних інтересів. З цією метою радимо придбати декілька альбомчиків. А далі запропонувати збирати і наклеювати:

- фантики від цукерок,

- листівки із зображенням квітів,

- картинки із зображенням машин,

- ілюстрації із зображенням іграшок,

- ілюстрації із зображенням тварин і т.д. Роботу цю треба робити ненав'язливо, необов'язково, у міру виникнення бажання самої дитини і побічно керувати цим процесом. Хай дитина надалі кине займатися цією справою, а інтерес у неї виявиться абсолютно в іншому - такі заняття обов'язково залишать позитивний слід. Адже збирати по темі - значить систематизувати, узагальнювати, заглиблювати дитячі пізнання.

11. «Звучить музика...».
Часто в будинку звучить така музика, яку люблять самі батьки. Давайте у зв'язку з цим звернемося до авторитетних дослідників.
Зі всіх мистецтв особливо музика розвиває праву півкулю головного мозку, тобто образне мислення. Чи варто дивуватися, що діти, що навчаються музиці, швидше освоюють іноземні мови, що пам'ять у них краща і запам'ятовують вони більше? Це з одного боку. А з іншою? Доктор медичних наук Ю. Змоновській стверджує, що класична музика в тихому звучанні сприяє засипанню дитини, легкому, радісному пробудженню, в цілому заспокоює нервову систему. Значить, разом з дитячим репертуаром добре б мати запис класичного
12. «Куточок втрачених речей».
Він важливий для виховання зібраності. Щоб не було у нас Маш растеряш, якщо хто побачить, що річ лежить не на місці - зразу ж несе її в цей куточок. Він буде повчанням для кожного члена сім'ї. Так званий взаємоконтроль у дії.
Напевно, багато хто з батьків скаже: де ж знайти місце для всіх цих куточків? На що ми хочемо зразу ж відповісти: «Було б бажання - місце знайдеться і в маленькій квартирі! Не вірите? Перевірте!»

Хочете зростити обдаровану дитину?

Вам на допомогу - поради Девіда Льюїса, котрий узагальнив досвід тисяч родин, де є обдаровані діти.
Я відповідаю на всі запитання дитини якомога терплячіше і чесніше. Серйозні запитання і висловлювання дитини я сприймаю серйозно.
У нас у квартирі стоїть вітрина, на якій дитина може демонструвати свої роботи.
Я не сварю дитину за безлад у кімнаті чи на письмовому столі, якщо це пов'язано з творчим заняттям, і робота ще не закінчена.
Я виділив дитині кімнату чи спеціальний куточок винятково для самостійних творчих занять.
Я показую дитині, що люблю її такою, якою вона є, а не за ЇЇ досягнення.
Я надаю дитині можливість виявляти турботу.
Я допомагаю дитині будувати її плани і приймати рішення.
Я намагаюся показати дитині цікаві місця.
Я допомагаю дитині поліпшувати результати ЇЇ роботи.
Я допомагаю дитині нормально спілкуватися з дітьми і радий(а) бачити їх у себе в оселі.
Я ніколи не кажу дитині, що вона гірша від інших дітей.
Я ніколи не караю дитину приниженням.
Я купую дитині книжки за її інтересами.
Я привчаю дитину самостійно мислити.
Я регулярно читаю дитині.
Я привчаю дитину до читання з дитинства.
Я пробуджую фантазію й уяву дитини.
Я уважно ставлюся до потреб дитини.
Я знаходжу час, щоб щодня побути з дитиною наодинці.
Я дозволяю дитині брати участь у плануванні сімейного бюджета.
Я ніколи не сварю дитину за невміння і помилки.
Я хвалю дитину за навчальну ініціативу.
Я вчу дитину вільно спілкуватися з дорослими.
Я дозволяю дитині гратися з усяким мотлохом.
Я спонукаю дитину вчитися вирішувати проблеми самостійно.
У заняттях дитини я знаходжу гідні похвали.
Немає тем, які я не обговорю з дитиною.
Я допомагаю дитині бути особистістю.
Я розвиваю в дитині позитивне сприйняття її здібностей.
Я ніколи не відмахуюся від невдач дитини.
Я заохочую в дитині максимальну незалежність від дорослих.
Я вірю в здоровий глузд дитини і довіряю їй.

Дата: 2017-06-21 15:51:21



волог.:

тиск:

вітер: